کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در حال حاضر دنیای تجارت و بازارهای داخلی و خارجی با اصطلاحات و مفاهیم زیادی روبه‌رو است که هر یک از آن‌ها کار مهمی را از پیش می‌برند. مجله دانستنی‌های مجموعه حسابداری فرزین ارقام آرین تا کنون اصطلاحات حسابرسی، حسابداری، مالیاتی و اقتصادی گوناگونی را بررسی کرده است. در مقاله پیش رو شما با مفهوم کد اقتصادی و کاربردهای آن آشنا خواهید شد. همچنین نحوه ثبت‌نام و دریافت کد اقتصادی را به‌صورت مرحله‌ای آموزش می‌بینید. حال ممکن است بپرسید کد اقتصادی چیست و چه دلیلی برای دریافت آن وجود دارد؟

باید بگوییم که هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد دارد شرکتی را به ثبت برساند باید برای انجام امور مالی خود مانند صادرات و واردات، افتتاح حساب به نام شرکت، پرداخت مالیات و چندین نمونه دیگر کد اقتصادی دریافت کند. اگر به دنبال گسترش و توسعه کسب‌وکارتان هستید و سعی دارید که به سبک حرفه‌ای‌ها عمل کنید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

کد اقتصادی چیست؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی که در دنیای اقتصاد فعالیت دارد باید از یک سری قوانین و مقررات مطلع باشد. داشتن این کد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر کسب‌وکار فعال باید از آن مطلع باشد. شماره اقتصادی یک شناسه خصوصی است که مانند کد ملی شما تنها یک نمونه از آن موجود بوده و فقط برای شماست. این کد یک شناسه ۱۲ رقمی است که  (توسط سازمان امور مالیاتی که خود زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است تعیین و به یک کسب و کار ارائه می شود.) به شما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های اقتصادی خود را مرتفع کنید. سازمان مالیات کشور پس از تصویب این قانون در سال ۱۳۷۵ به هر واحد اقتصادی یک کد اقتصادی اعطا می‌کند. با کمک همین کد ۱۲ رقمی اطلاعات مربوط به آن واحد در سازمان مالیات به ثبت می‌رسد.

به‌عنوان‌مثال اگر شما مالک یک شرکت تولیدکننده نخ در ایران هستید و ۳ کارگاه فعال در سراسر کشور دارید، باید ۳ کد اقتصادی مجزا داشته باشید. در این صورت می‌توانید امور مالی هر مجموعه را به‌صورت مجزا بررسی و ثبت کنید.

چه کسانی باید کد اقتصادی دریافت کنند؟

آیا همه واحدهای اقتصادی باید شماره اقتصادی داشته باشند؟(طبق ماده 160 ق.م.م) باید بگوییم هر واحد اقتصادی که موظف به پرداخت مالیات است باید با کد اقتصادی (مربوط به اشخاص حقوقی و کدملی اشخاص حقیقی) در سازمان مالیات کشور شناسایی شود. در واقع تمام مودیان مالیاتی موظف هستند که در سامانه مالیات ثبت‌نام کرده و کد اقتصادی دریافت کنند.

افرادی که در زمینه هنری، فرهنگی، ادبی، هیئت‌علمی دانشگاه یا مساجد و سایر بناهای مذهبی فعالیت می‌کنند لزومی به داشتن کد اقتصادی ندارند. از سوی دیگر پیمانکارانی که ارزش پیمان آن‌ها کمتر از ۵۰ میلیون ریال در سال است هم از دریافت  کد اقتصادی معاف هستند.

چرا باید کد اقتصادی داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید که شرکت شما به‌عنوان یک واحد اقتصادی قانونی ثبت شود و کارت بازرگانی (طبق ماده 186 ق.م.م) دریافت کنید، باید کد اقتصادی داشته باشید. به‌طورکلی این کد به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد تا بزرگ‌تر شود. چراکه با داشتن شماره اقتصادی مجموعه شما مجاز است که در مناقصه و مزایده‌های دولتی و خصوصی شرکت کند؛ بنابراین اگر شما مالک یک شرکت پیمانکاری هستید حتماً به دنبال کد اقتصادی باشید تا شانس و فرصت‌های ایده‌آل را از دست ندهید.

کد اقتصادی

داشتن شماره اقتصادی تنها به این موارد منتهی نمی‌شود. زمانی که شما یک شرکت را به ثبت می‌رسانید از آن پس باید فعالیت‌های مؤسسه و شرکت شما با کد ملی همان کسب‌وکار شناخته شود. در نتیجه برای ادامه فعالیت‌های مالی خود به کد اقتصادی نیاز دارید. مانند:

  1. ثبت و تنظیم قرارداد با شرکت‌های خصوصی و دولتی
  2. ثبت و صدور فاکتورهای قانونی( در سایت gov و سامانه مودیان)
  3. انجام معاملات بین‌المللی، صادرات و واردات
  4. افتتاح حساب به نام شرکت
  5. دریافت کارت بازرگانی (ماده 186 ق.م.م)
  6. شرکت کردن در مناقصه‌ها و مزایده‌ها
  7. اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن (طبق ماده 110 ق.م.م اشخاص حقوقی تا 4ماه پس از پایان سال مالی و اشخاص حقیقی تا 3ماه بعد از پایان سال مالی موظف به ارسال آن می باشند.)
  8. ارائه ارزش افزوده و اظهارنامه آن
  9. تنظیم و ثبت قرارداد تجاری با افراد حقوقی و حقیقی
  • دریافت گواهی ارزش افزوده (طبق بخشنامه سازمان امورمالیاتی و از سال 1394 جهت بررسی گواهی ارزش افزوده اشخاص حقوقی و حقیقی می توان به سایت ir مراجعه و با داشتن کدملی جهت اشخاص حقیقی و شناسه ملی یا کد اقتصادی جهت اشخاص حقوقی استعلام ارزش افزوده آنان را دریافت نمود.)

اگر کد اقتصادی نداشته باشیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید در چهارچوب قوانین و مقررات به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهید. در بخش‌های قبلی مطرح کردیم که باید تمامی واحدهای تجاری به جز چند مورد کد اقتصادی داشته باشند. پس اگر از ثبت‌نام و دریافت این کد امتناع کنید، مسلماً با مشکلات و بازخوردهایی برخورد خواهید داشت.

(طبق ماده 169 عدم درج کد اقتصادی در صورتحساب فروش معادل 2% مبلغ مورد معامله مشمول جریمه می باشد.)

  1. شما برای بار اول مشمول جریمه می‌شوید. چنانچه در بازه زمانی مشخص شماره اقتصادی خود را دریافت نکنید، موظف هستید که دو برابر مبلغ سود خود را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید.
  2. اگر در فرصت دوم هم نتوانید کد اقتصادی شرکت‌تان را دریافت کنید، مجموعه تجاری شما برای ۳ ماه پلمپ خواهد شد.
  3. در مرتبه سوم، شرکت یا مؤسسه تجاری با برخورد شدیدتری روبه‌رو خواهد شد. این بار مدیران یا مالکان مجموعه تجاری به ۳ الی ۶ ماه حبس محکوم خواهد شد.

کد اقتصادی چه زمانی باطل می‌شود؟

شماره اقتصادی یک واحد تجاری می‌تواند بنا بر دلایلی باطل شود. طبق ماده ۱۷ تبصره ۳ آیین‌نامه ۱۶۹ قانون مالیاتی اگر شرکت شما شامل مولفه‌های زیر شود، کد اقتصادی‌تان باطل خواهد شد:

  1. صادر شدن حکم قضایی جهت ابطال کد اقتصادی
  2. شخص حقوقی که مالک کسب‌وکار بوده، از دنیا برود.
  3. شما به‌عنوان یک شخص حقیقی پایان فعالیت اقتصادی خود را اعلام کنید.
  4. منحل شدن اشخاص حقوقی بعد از اعلام عملیات تصفیه
  5. لغو مجوز فعالیت

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق وب‌سایت مجموعه فرزین ارقام آرین با کارشناسان مربوطه ارتباط بگیرید.

در چه مواردی باید از کد اقتصادی استفاده کرد؟

اگر شما موفق شدید که کد اقتصادی دریافت کنید باید در چندین موارد کد اقتصادی را ثبت کنید. (در مواردی غیر از موارد ذیل می بایست از کداقتصادی و شناسه ملی استفاده نمود.) هر چند که مواردی هم وجود دارند که نیازی به ثبت کد اقتصادی ندارند. مانند:

فروش هر کالایی که بیش از دو میلیون تومان ارزش داشته باشد، به کد اقتصادی نیاز دارند مگر اینکه کالا را به مصرف‌کننده نهایی بفروشید.

در صورت داشتن فعالیت خورده فروشی نیازی به صدور فاکتور و استفاده از کد اقتصادی نیست.

شماره اقتصادی فروشنده باید روی صورت‌حساب‌های دفاتر کثیرالانتشار ثبت شود.

کد اقتصادی ۱۶ رقمی چیست؟

کد اقتصادی که از سال ۱۳۷۵ در سازمان مالیاتی کشور به ثبت رسید، امور مالی فراوانی را شامل می‌شد. پس از سال ۱۳۹۰ در طی اطلاعیه اداره گمرک و امور مالیاتی به صاحبان کسب‌وکارها اعلام شد که برای انجام فعالیت‌های خود باید کد اقتصادی جدید دریافت کنند.

کد اقتصادی جدید علاوه بر اینکه کاربرد کد اقتصادی ۱۲ رقمی گذشته را داشته است، منجر شد تا مشکلات گذشته نیز از بین برود. برای ثبت و دریافت اقتصادی باید به سایت سازمان مالیات به نشانی https://e3.tax.gov.ir/action/do/show/2 وارد شوید.

مدارک لازم برای ثبت‌نام و دریافت

  1. دریافت و تکمیل دفترچه مخصوص
  2. دریافت و تکمیل فرم‌های موردنیاز به جهت دریافت کد اقتصادی
  3. رونوشت شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت‌مدیره
  4. رونوشت آگهی تأسیس شرکت
  5. آخرین تغییرات ثبتی شرکت
  6. رونوشت اساسنامه
  7. رونوشت اظهارنامه
  8. رونوشت روزنامه رسمی
  9. نامه تاریخ شروع یا عدم شروع فعالیت
  • رسید پرداخت مالیات حق تمبر به دارایی
  • رونوشت پروانه و مجوز بهره‌برداری و تأسیس شرکت
  • رونوشت سند یا اجاره‌نامه تأیید شده محل فعالیتتان که توسط اداره مالیات ثبت شده است.

مراحل ثبت‌نام و دریافت کد

اگر شرکت شما تازه‌تأسیس است باید حداکثر دو ماه از تاریخ ثبت آن بگذرد، در غیر این صورت باید جریمه دیرکرد را بپردازید. کد اقتصادی ۱۲ رقمی با عدد ۴ شروع می‌شود و هزینه دریافت آن بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است.

  1. ابتدا باید مدارک موردنیاز را جمع‌آوری و تکمیل کنید.
  2. وارد سایت سازمان مالیات شوید و گزینه پیش ثبت‌نام را انتخاب کنید.
  3. پس از انتخاب گزینه ثبت‌نام اطلاعات مربوط به شناسه ملی شرکت را تکمیل کرده تا به سایت ثبت‌اسناد و املاک قوه قضاییه وصل شوید.
  4. با تکمیل شدن این مراحل برای شما رمز عبوری ارسال خواهد شد. در چنین شرایطی مراحل پیش ثبت‌نام با موفقیت انجام شده است.
  5. پس از بررسی مدارک و اطلاعات ارسالی، کارشناسان رأی نهایی را برایتان صادر می‌کنند.
  6. در صورت وجود نداشتن هیچ مشکل یا کاستی شما با موفقیت کد اقتصادی خود را در پروفایل خود در سامانه مالیاتی کشور دریافت خواهید کرد.

کلام آخر

(طبق بخشنامه شماره 112799/80 مورخ 23/07/1399 سازمان امورمالیاتی ، شماره اقتصادی قدیم حذف شده و به شناسه ملی جدید تغییر یافته و عموما از شناسه ملی بجای کد اقتصادی استفاده می شود.)

طی این مقاله از مجموعه حسابداری و حسابرسی فرزین ارقام آرین شما دریافتید که کد اقتصادی چگونه شناسه‌ای است و چرا باید این کد را دریافت کنید. همان‌طور که مطالعه کردید داشتن کد اقتصادی به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا شرکت خود را با اعتباری بیش از گذشته گسترش دهند. دریافت کد اقتصادی ملزم به تکمیل اسناد و مدارکی هستند که باید از سوی شما تکمیل و نهایی شوند. مؤسسه فرزین ارقام آرین به شما کمک می‌کند تا مدارک لازم را به کامل‌ترین شیوه ممکن تکمیل و ارسال کنید. به‌این‌ترتیب شما با صرف کمترین وقت و انرژی به‌راحتی شماره اقتصادی دریافت خواهید کرد.

برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت https://farzinargham.ir/ مجموعه مراجعه کرده یا با شماره ۰۵۱۳۵۰۹۳۷۲۰ تماس بگیرید.

منابع

چگونه کد اقتصادی دریافت کنیم؟

کد اقتصادی چیست و دریافت آن چه مراحلی دارد؟

https://www.sepidarsystem.com/blog/economic-code/#kd_aqtsady_16_rqmy_chyst

 

بدون دیگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *